Arvostelu
Tässä on Trinen kokoversion arvostelu, alempaa löytyy pelin demon perusteella kirjoitettu ennakko.
Kun Steam vihdoin avasi kotimaista tekoa olevan Trinen ladattavaksi, olin heti innoissani kursori ostopainikkeella. Tai siis olisin ollut, kyseistä varsin kriittistä painiketta ei vain sattunut tällä kertaa löytymään. No, kyllä se sitten muutaman uudelleenkäynnistyksen jälkeen siihen ilmestyi.
Uutuuspeliä halvempi, 30 euron hintalapulla varustettu Trine on moneltakin kantilta pakko-ostos. E3-messuilla parhaan ladattavan pelin palkinnon voittanut suomalainen peli, jonka demokin lupaa pelkkää hyvää, mitä vielä tarvitset? Pelistä on tässä arvosteltavan PC-version lisäksi myös PS3-versio, mutta päädyin ostamaan PC-version, koska PS3:lle ei ilmestynyt demoa.
Jo päävalikossa huomaa pelin musiikkiraitojen olevan huipputasoa, ulkoasusta puhumattakaan. Pelin alku olikin jo tuttu demosta, mutta seurasin silti mielenkiinnolla tarinankerrontaa. Mutta kuinkas ollakaan, bugi keskeytti videopätkän. No, niitä löytyy joka pelistä, aina jossain on bitit ristissä. Annetaan siis tämä anteeksi, joskin kenties sinivalkoisista syistä.
Äänimaailma on kauttaaltaan erinomainen, visuaalinen puoli on vähintään yhtä lumoava, ja kirsikkana kakun päällä on miellyttävän pehmeä tarinankertojan ääni.
Hyppelyn, ongelmanratkonnan ja taistelun määrä on onnistuttu tasapainottamaan hyvin, joskin pelin loppua kohti mennessä tappelun määrä kasvaa ongelmanratkonnan kustannuksella.
Kolme päähahmoakin ovat erinomaisia sekä pelimekaniikallisesti, että luonteiltaan. Esineitä luova ja leijutteleva velho, lähitaistelun ja esteiden murtamisen taitava ritari, sekä kiipeilykoukulla ja jousella varustettu varas sopivat hyvin yhteen. Peli on suunniteltu siten, että periaatteessa kentät voi läpäistä yhdellä hahmolla, mutta hahmojen vaihtaminen on kannattavampaa.
Kaksinpelaaminenkin on mahdollista, jolloin pelaaminen helpottuu yhä enemmän. Yksin pelatessa voi kuilun ylittämistä varten joutua kasaamaan laatikoita korkeaksi pinoksi, jonka avulla voi hypätä toiselle puolelle. Kaksin pelatessa toinen voi velhona nostaa yhden laatikon, jonka avulla toinen hyppää yli, sitten voi vain vaihtaa rooleja.
Fysiikkaobjektien ääniongelmia, joista ennakossa valittelin ei ole kokoversioon korjattu, joten romahtelevat sillat ja tippuvat kivenjärkäleet eivät edelleenkään päästä pienintä hiiskahdustakaan. Muuten loistava fysiikkamoottori, jota kyllä hyödynnetäänkin paljon vaikeuttaa tasohyppelyille kriittistä hyppimistä ja hyppyjen arviointia.
Animaatio ja tekoäly ovat huippuluokkaa, ja viholliset osaavat reagoida muuttuvaan ympäristöön. Star Wars: The Force Unleashedin Euphoria-tekoälymoottorin tasoon ei kuitenkaan vielä ylletä.
Itseäni jäi ihmetyttämään, miksi pelin demossa olleet monipuoliset kielivalinnat on kokoversiosta jätetty pois.
Kaiken kaikkiaan Trine on upea kokonaisuus jota varjostaa muutama ikävä hiomattomuus. Peli on tavanomaista uutuuspeliä lyhyempi, mutta sitä kompensoi pienempi hinta. Alla sijaitseva ennakkokin kertoo pelin sisällön melko tyhjentävästi, ja ilmaisen demon perusteella voi muodostaa oman mielipiteensä melko tarkasti.
Tämä miellytti:
musiikit, ulkoasu
Tämä ärsytti:
fysiikkaobjektien äänet puuttuvat
Tämä yllätti:
suomalainen peliala on paremmissa voimissa kuin uskoinkaan
PELATTAVUUS: 8/10
+ vielä kerran: musiikit ja ulkoasu
+ hyvä animaatio ja tekoäly, joskin lievää sekoilua ajoittain
– Steam sekoili taas
– ei PS3-demoa
– pari ikävää bugia keskeytti pelaamisen
+ fysiikkamoottoria hyödynnetään hartaasti...
– ...pelattavuuden kustannuksella, hyppyjä vaikea arvioida
– ruudunpäivitys tökkii lievästi
JUONI: 9/10
+ suorastaan satumainen juoni
+ tarinankerronta huippuluokkaa
GRAFIIKKA: 9/10
+ näyttää upealta...
– ...joskin parhailla asetuksillakin rosoisia reunoja
PELIN IDEA: 7/10
– tasohyppely
– tusinafantasian elementtejä (epäkuolleiden sadasviideskymmenestuhannes encore)
PELIN KÄYTTÖIKÄ: 8/10
+ Achievementejä löytyy
+ kerättäviä esineitä ja kokemuspisteillä kehitettäviä ominaisuuksia
– lyhyehkö tarina
Ennakko
On aina ilo pelata kotimaisia pelejä. Vielä hauskempaa on pelata hyviä kotimaisia pelejä. Jo pelkän lyhyen demon perusteella Trine kuuluu kirkkaasti siihen joukkoon.
Trine on siis suomalaisen Frozenbyten kehittämä fantasiamaailmaan sijoittuva tasohyppely/ongelmanratkaisupeli. Pelimekaniikka nojaa vahvasti Nvidian PhysX-fysiikkamoottorille. Tämä tulee ilmi lähes kaikkialla, pelimaailma on täynnä keinulautoja, roikkuvia tasoja ja epäilyttävästi huojuvia siltoja.
"Markkinathan ovat täynnä tasohyppelypelejä, miksi tämä olisi yhtään sen parempi?" voisi joku kysyä. Vastauksessani on monta osaa, kaikki ehkä vähän sinivalkoisten lasien läpi katsottuja, mutta yksinkertaisesti peli on upea. Fantasiamaailman värikäs ja maaginen ulkoasu luo suorastaan satumaisen tunnelman yhdistettynä erinomaisiin musiikkiraitoihin ja miellyttävään tarinankerrontaääneen.
Ylipäätään peli on kuin interaktiivinen satukirja. Tarina on mukaansatempaava, joskin tusinafantasian elementtejä on havaittavissa.
Pelissä seikkaillaan kolmella erilaisella hahmolla. Velho osaa loihtia ja liikuttaa esineitä, ritari taitaa lähitaistelun jalon taidon ja kolmikon voimakkaimpana rikkoo tarvittaessa esteitä. Kolmantena on varas, joka puolestaan etätyöskentelee jousensa avulla ja liikkuu vikkelästi tarttumakoukulla varustetun köyden kanssa.
Edetäkseen pelaajan täytyy hyödyntää kaikkia pelihahmoja, onneksi niiden välillä vaihtaminen käy helposti. Kaksinpelaaminenkin on mahdollista, kunhan peliohjaimia löytyy. Oma vanhahko peliohjaimeni ei Trinessä toimi, mutta eipä toimi oikein muissakaan uudemmissa peleissä. Eli siis modernimmilla välineillä kaksinpeluu varmaan onnistuisikin.
Hahmojoukko on lievästi kliseinen, mutta se ei pelikokemusta haittaa. Ääninäyttely, varsinkin kertojan kohdalla, on erinomaista. Pelin suomalaisuuden takia valikot ja tekstitykset saa myös suomeksi, joskin suomeksi puhuttua versiota ei ole. Kieliopintoja auttaakseen voi toki pelata vaikkapa saksankielisillä tekstityksillä ja italiankielisellä puheella!
Animaatio on ensiluokkaista, ja erityinen huomionosoitus pahiksille. Sapelilla huitelevat vihulaiset hyppivät ja kiipeilevät ympäriinsä varsin elävän oloisesti, tosin tekoälyn "Hyökkäykset"-kansio sisältää vain pelaajan aivottoman seuraamisen. No, mitäpä muutakaan voisi epäkuolleelta luurangolta odottaa? Eräs harmittava pikku yksityiskohta on, että jättimäisen pyörivän vesimyllynrattaan ja kiviseinän väliin tippuvat viholliset eivät seuraa Hollywoodin lakeja ja muserru palasiksi, vaan nousevat ylös ilman sen kummempia ongelmia.
Grafiikkapuolella on plussansa ja miinuksensa. Peli näyttää mahtavalta, graafiseen suunnitteluun on selvästikin panostettu. Toisaalta parhaillakin asetuksilla tarvittaisiin vähän lisää reunojen pehmennystä. Ruudunpäivityskin tökkii ajoittain, mutta vain lievästi.
Lähes jokaisessa nykyfysiikkamoottorissa tuntuu olevan samat ongelmat. Kiinteät objektit tuppaavat uppoamaan toisiinsa ja joustavat kohteet vasta sekoilevatkin. Trineä vaivaa sama ongelma, joskaan pelinautintoa se ei onnistu tärvelemään. Harmittamaan vain jää, että fysiikkaobjektien ääniefektit ovat useimmiten teillä tietämättömillä. Tonnin painoinen kivenjärkäle ei päästä pienintäkään inahdusta romahtaessaan puiselle sillalle ja jymähtäessään alapuolella odottavalle kivilattialle.
Trine julkaistaan heinäkuussa PC:lle ja PlayStation 3:lle, ja on ladattavissa Steamista tai PlayStation Storesta. Steamista voi myös ladata pelin demon. Pelitalon kannalta olisi erittäin tärkeää saada myös pelin PS3-demo, jotta kuluttajan olisi helpompi arvioida kummalle alustalle peli tulisi hankkia.
Steam-verkkokaupan ilmoittama hinta 29,99 € ei kuulosta pahalta verrattuna nykypelien kultaisiin hintalappuihin. Osasyinä voivat olla pelin indie-tausta tai sitten peli on tavallista peliä lyhyempi, kuten mm. Ratchet & Clank: Quest for Booty.
Joka tapauksessa Trine vaikuttaa upealta peliltä huokealla hinnalla. Bugeista ja muista ongelmista voi syyttää pelin kehitysastetta, ja suurin osa ongelmista todennäköisesti korjataankin lopulliseen tuotteeseen. Vaikket lajityypistä perustaisikaan, lataa edes demo. Suosi suomalaista!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti